Kodėl LED lemputės tapo tokios populiarios automobilių pasaulyje
Dar prieš dešimtmetį LED apšvietimas automobiliuose buvo laikomas prabanga, prieinama tik premium klasės mašinoms. Šiandien situacija kardinaliai pasikeitė – šias lemputes galima rasti net biudžetinių modelių komplektacijose. Ir tai visai nesuprantama, nes LED technologija turi tiek privalumų, kad tradicinės halogeninės lemputės atrodo kaip dinozaurų laikų reliktas.
Pirmiausia, LED lemputės tarnauja nepalyginamai ilgiau – kol halogeninė lempa išdega po 500-1000 valandų darbo, LED gali švietis 30 000-50 000 valandų. Tai reiškia, kad teoriškai jos gali tarnauti visą automobilio eksploatavimo laikotarpį. Be to, jos suvartoja maždaug 75% mažiau energijos, o tai sumažina apkrovą generatoriui ir galiausiai padeda taupyti kurą.
Dar vienas svarbus aspektas – šviesos kokybė. LED lemputės skleidžia baltesnę, dieninei šviesai artimesnę šviesą, kuri leidžia vairuotojui geriau matyti kelio dangą, ženklus ir kliūtis. Tai ypač aktualu rudens ir žiemos sezonu, kai tamsoje tenka praleisti didžiąją kelionės dalį.
Kada reikia rūpintis LED sistemų remontu
Nors LED lemputės ir garsėja ilgaamžiškumu, tai nereiškia, kad jos yra nemirtingos. Dažniausiai problemos kyla ne dėl pačių diodų, o dėl valdymo elektronikos ar bloškiklių gedimų. Štai keletas požymių, kad jūsų LED apšvietimo sistemai reikia dėmesio:
Pirmas ir akivaizdžiausias signalas – lempa tiesiog nebešviečia. Tačiau su LED sistemomis būna ir subtilesnių problemų. Pavyzdžiui, lempa gali pradėti mirgėti arba švietis silpniau nei įprasta. Kartais pastebite, kad šviesos spalva pasikeitė – tapo gelsvesnė ar mėlsvesnė. Tai gali reikšti, kad kai kurie diodai jau nebefunkcionuoja tinkamai.
Dar viena dažna bėda – drėgmė žibinto viduje. LED lemputės skleidžia mažiau šilumos nei halogeninės, todėl žibinto korpusas nebeišdžiūsta taip efektyviai. Jei pastebėjote kondensato lašelius ar rasą žibinto viduje, tai rimtas signalas, kad reikia tikrinti sandarinimą.
Elektroniniai valdymo blokai taip pat gali sukelti galvos skausmą. Automobilio kompiuteris gali pradėti rodyti klaidos pranešimus apie perdegtą lemputę, nors pati lempa veikia. Tai dažnai nutinka, kai montuojamos ne originalios LED lemputės – sistema nesugeba tinkamai jų atpažinti.
Ką galite padaryti patys, o kada geriau kreiptis į specialistus
Kai kuriuos dalykus su LED apšvietimu tikrai galite sutvarkyti savo garaže. Pavyzdžiui, jei turite paprastą priekinių žibintų LED lempučių komplektą su standartiniais H7 ar H4 lizdais, jų keitimas nėra sudėtingesnis už įprastų halogeninių lempų keitimą. Reikia tik atsukti dangtelį, ištraukti seną lemputę ir įstatyti naują.
Tačiau yra situacijų, kai savadarbė tampa rizikinga ar net neteisėta. Jei jūsų automobilis turi gamyklinį LED apšvietimą, tai jau visai kita istorija. Čia lemputės dažnai yra integruotos į žibinto konstrukciją ir jų atskirai pakeisti neįmanoma – tenka keisti visą žibintą, o tai gali kainuoti nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių eurų.
Montavimas taip pat turi savo niuansų. Jei tiesiog išimate halogenines lempas ir įkišate LED, greičiausiai susidursite su problemomis. Pirma, automobilio kompiuteris gali pradėti rodyti klaidas, nes LED lemputės suvartoja mažiau energijos. Antra, šviesos pluoštas gali būti neteisingai sufokusuotas, o tai reiškia, kad apakinsite priešpriešiais važiuojančius vairuotojus.
Profesionalus montavimas apima ne tik lempučių įdėjimą, bet ir šviesos pluošto reguliavimą specialia įranga. Elektrikas taip pat gali įdiegti papildomus rezistorius ar valdymo blokus, kad automobilio sistema tinkamai atpažintų naujas lemputes. Be to, specialistas žinos, ar konkretaus modelio LED lemputės yra legalios jūsų automobiliui – ne visos rinkoje esančios lemputės turi reikiamus sertifikatus.
Dažniausios klaidos montuojant LED apšvietimą
Internetinėse parduotuvėse pilna pigių LED lempučių komplektų, kurie žada stebuklus – 300% daugiau šviesos, baltą šviesą kaip dienos metu, lengvą montavimą. Realybė dažnai būna kitokia, ir štai kodėl žmonės susiduria su problemomis.
Klaida numeris vienas – netinkamo dydžio lempučių pasirinkimas. LED lemputės su radiatoriais ar ventiliatoriais gali būti per didelės ir tiesiog netelpa į žibinto korpusą. Arba telpa, bet nebelieka vietos uždėti apsauginiam dangteliui. Rezultatas – atidarytas žibintas, į kurį laisvai patenka vanduo ir purvas.
Antra populiari nesėkmė – ignoruoti šviesos pluošto reguliavimą. LED lemputės turi kitokią šviesos sklaidą nei halogeninės. Net jei fiziškai tinka į lizdą, šviesos šaltinis gali būti kitoje vietoje, todėl šviesos pluoštas nukreiptas ne ten, kur reikia. Vieni vairuotojai tada mato tik kelis metrus prieš save, kiti – apakina visus aplinkui.
Trečia problema – elektronikos nesuderinimas. Kai kurie automobiliai turi sudėtingas apšvietimo valdymo sistemas, kurios nuolat tikrina lempučių būklę. Jei sistema nesupranta, kas įvyko su naujomis LED lemputėmis, ji gali jas tiesiog išjungti arba perjungti į avarinį režimą.
Dar vienas dalykas, kurį žmonės dažnai pamiršta – aušinimas. Taip, LED lemputės skleidžia mažiau šilumos į priekį, bet jų elektronika vis tiek įkaista. Jei lemputė blogai aušinama (pavyzdžiui, per mažas žibinto korpusas ar užkimštos ventiliacijos angos), ji greitai suges. Kai kurios pigios LED lemputės turi integruotus ventiliatorius, kurie triukšmauja ir greitai sugenda.
Kaip pasirinkti tinkamas LED lemputes savo automobiliui
Rinkoje tokia LED lempučių įvairovė, kad galva ima suktis. Štai keletas praktinių patarimų, kaip nepasiklysti šiame džiunglių labirinte.
Visų pirma, patikrinkite, kokio tipo lemputės jums reikia. Tai paprastai nurodyta automobilio instrukcijoje arba ant pačios lemputės. Dažniausiai pasitaikantys tipai: H1, H4, H7, H11, HB3, HB4. Kiekvienas turi skirtingą lizdą ir konstrukciją, todėl negalima tiesiog pirkti bet kokių.
Antra, žiūrėkite ne tik į šviesumo rodiklius (liumenus), bet ir į spalvos temperatūrą. Ji matuojama Kelvinais (K). Halogeninės lemputės paprastai skleidžia 3200K šviesą – gelsva, šilta. LED lemputės dažniausiai būna 5000-6500K diapazone – balta, šalta šviesa. Kai kurie mėgsta dar šaltesnę, mėlsvą šviesą (8000K+), bet ji faktiškai blogiau apšviečia kelią ir gali būti nelegali.
Svarbu atkreipti dėmesį į sertifikatus ir homologaciją. Europoje legalios tik tos LED lemputės, kurios turi E žymą ir atitinkamą patvirtinimo numerį. Jei lemputė neturi tokio sertifikato, jos naudojimas keliuose yra neteisėtas, ir techninės apžiūros metu galite gauti neigiamą įvertinimą.
Kaina taip pat yra orientyras, nors ne visada. Labai pigios LED lemputės (10-20 eurų už porą) dažniausiai yra prastos kokybės – greitai perka, blogai šviečia, neturi sertifikatų. Vidutinės klasės lemputės kainuoja 40-80 eurų už porą, o premium segmento gaminiai gali siekti 150-200 eurų. Brangesnės lemputės paprastai turi geresnę šviesos kokybę, ilgesnę garantiją ir tikrai veikia taip, kaip skelbiama.
LED žibintų korpusų remontas ir atnaujinimas
Net ir su geriausiomis LED lemputėmis jūsų apšvietimas nebus efektyvus, jei žibintų korpusai yra nusidėvėję. Laiko bėgyje plastikinis žibintų dangčius aptemsta, pagelsta, pasidengia smulkiais įbrėžimais. Tai gali sumažinti šviesos srautą net 50%.
Laimei, žibintų poliravimas yra gana paprasta procedūra, kurią galite atlikti patys. Reikia specialių poliravimo pastų ir šiek tiek kantrybės. Procesas paprastas: pirmiausia nuvalote žibintą, tada šlapiu būdu šlifuojate smulkiu šlifavimo popieriumi (1000-3000 grit), po to poliruojate specialia pasta ir galiausiai uždengate apsauginiu sluoksniu.
Tačiau jei žibintai labai nusidėvėję, turi gilių įbrėžimų ar įtrūkimų, poliravimas nepadės. Tada reikia galvoti apie žibintų keitimą. Originalūs žibintai su LED technologija gali būti labai brangūs, todėl verta apsvarstyti alternatyvas – naudotus originalius žibintus arba kokybiškas replicas.
Dar viena problema – sandarinimo gumų susidėvėjimas. Kai žibintas nebėra sandarus, į vidų patenka drėgmė, kuri ne tik blogina matomumą, bet ir gali sugadinti elektroniką. Sandarinimo gumų keitimas nėra brangus, bet reikalauja žibinto išmontavimo ir išardymo. Jei neturite patirties, geriau patikėti tai profesionalams.
Papildomų LED elementų montavimas
Be pagrindinių žibintų, daugelis automobilių savininkų nori papildomo LED apšvietimo – dieninių žibintų, rūko žibintų, salono apšvietimo ar net dekoratyvinio apšvietimo.
Dieniniai žibintai (DRL) yra privalomi naujiems automobiliams, bet senesniuose modeliuose jų gali nebūti. LED dieninių žibintų montavimas nėra sudėtingas – dažniausiai jie montuojami į priekinį bamperį ar žibintų korpusą. Svarbu tik tinkamai juos prijungti, kad jie automatiškai išsijungtų, kai įjungiami pagrindiniai žibintai.
Rūko žibintai su LED lemputėmis yra efektyvesni už tradicinius, nes geriau prasiskverbia pro rūką ir lietų. Jų montavimas paprastai reikalauja papildomų laidų nutiesimo ir jungiklio įrengimo, todėl tai jau sudėtingesnė procedūra.
Salono LED apšvietimas – tai greičiau komforto ir estetikos klausimas. Galite pakeisti visas salono lemputes į LED – lubų apšvietimą, durų apšvietimą, pirštinės skyriaus lemputę. Tai padarys saloną šviesesniu ir modernesnio išvaizdos. Tik būkite atsargūs su poliarizacija – kai kurios LED lemputės veikia tik viena kryptimi.
Ką daryti, kai LED sistema sugenda garantijos laikotarpiu
Jei jūsų automobilis turi gamyklinį LED apšvietimą ir jis sugenda garantijos laikotarpiu, situacija paprastai būna aiški – važiuojate į oficialų servisą ir problema sprendžiama pagal garantiją. Tačiau yra niuansų.
Pirma, ne visi LED sistemos gedimai pripažįstami garantiniais. Jei žibintas buvo mechaniškai pažeistas (įtrūkęs, sudaužytas), tai nelaikoma garantiniu atveju. Taip pat jei nustatoma, kad į žibintą pateko vandens dėl to, kad buvo pažeistas sandarinimas po automobilio plovimo aukšto slėgio plovykle, garantija gali nebūti taikoma.
Antra, jei patys montavote neoriginalias LED lemputes ir dėl to kilo problemų su automobilio elektronika, garantija tikrai neveiks. Be to, tai gali būti pagrindas atsisakyti garantijos ir kitiems automobilio komponentams, jei bus įrodyta, kad jūsų atlikti pakeitimai prisidėjo prie gedimo.
Todėl, jei jūsų automobilis dar garantijoje, prieš bet kokius apšvietimo sistemos pakeitimus pasikonsultuokite su oficialiu dileriumi. Kai kurie dieleriai siūlo sertifikuotus LED apšvietimo atnaujinimo paketus, kurie neanuliuoja garantijos.
Praktiniai patarimai ir galutinės mintys apie LED apšvietimą
LED apšvietimo sistemų remontas ir montavimas automobiliuose nėra raketos mokslas, bet reikalauja tam tikrų žinių ir atsargumo. Jei nusprendėte atnaujinti savo automobilio apšvietimą, pradėkite nuo kruopštaus planavimo. Išsiaiškinkite, kokios lemputės tinka jūsų automobiliui, ar jos turi reikiamus sertifikatus, kiek kainuos ne tik pačios lemputės, bet ir profesionalus montavimas bei reguliavimas.
Neieškokite pačių pigiausių variantų – automobilių apšvietimas yra saugumo klausimas, ne vieta taupyti. Geriau investuoti į kokybiškas lemputes, kurios tikrai veiks ir nesudarys problemų nei sau, nei kitiems kelio eismo dalyviams.
Jei nežinote, ar galite kažką padaryti patys, geriau pasikonsultuokite su specialistu. Daugelis autoservisų teikia nemokamas konsultacijas apie LED apšvietimo galimybes konkrečiam automobiliui. Tai gali sutaupyti jums daug pinigų ir nervų, nes išvengsite klaidingų pirkimų ir nesėkmingo montavimo.
Nepamirškite, kad po bet kokių apšvietimo sistemos pakeitimų būtina sureguliuoti šviesos pluoštą. Tai nėra pasirinkimas, o būtinybė. Netinkamai nukreipti žibintai yra pavojingi ne tik jums, bet ir visiems kitiems kelyje. Be to, techninės apžiūros metu netinkamai sureguliuoti žibintai bus pripažinti defektu.
Galiausiai, būkite realistai dėl lūkesčių. LED lemputės tikrai pagerina apšvietimą, bet jos nepavers jūsų dešimties metų senumo sedano naujausiu BMW su adaptyviais matricos žibintais. Jos suteiks geresnę šviesos kokybę, ilgaamžiškumą ir šiuolaikišką išvaizdą, bet stebuklų nelauktina. Jei norite tikrai aukščiausios klasės apšvietimo, galbūt verta apsvarstyti automobilio keitimą į naujesnį modelį su gamykline LED sistema – kartais tai būna protingesnė investicija nei bandymas modernizuoti seną automobilį.

